![]() |
Γεώργιος Γκολφίνος |
Πριν από ακριβώς 8 χρόνια, έφυγε από την ζωή σε ηλικία 67 ετών, ο συγχωριανός μας Γεώργιος Γκολφίνος. Με το παρόν άρθρο, ο Σύλλογος Βελιωτών "Η Αγία Μαρίνα" θέλησε να τιμήσει τη μνήμη του μεγάλου ζωγράφου, ο οποίος με τα έργα του συνεχίζει ακόμα και σήμερα να κάνει τον τόπο μας γνωστό σε όλο τον κόσμο!
Κείμενο-Επιμέλεια: Νικόλαος Π. Κούτουλας
Ο Γεώργιος Γκολφίνος γεννήθηκε στο χωριό μας, το Βέλο Κορινθίας, το 1948. Σπούδασε γραφικές τέχνες στο Κέντρο Τεχνολογικών Εφαρμογών και στη συνέχεια ζωγραφική με τον Γ. Μόραλη και σκηνογραφία με τον Β. Βασιλειάδη στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (1975-1980).
![]() |
Γκολφίνος: Ψυχής Ιατρείον (Δημοτικό Μέγαρο Κορίνθου, έτος 1995) |
Από το 1978 συμμετείχε σε πλήθος ομαδικών εκθέσεων, παρουσιάζοντας παράλληλα το έργο του και σε 20 ατομικές εκθέσεις, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Μάλιστα, το 1984 εκπροσωπώντας την Ελλάδα με τον Γ. Μήλιο στο 16ο Διεθνές Φεστιβάλ Ζωγραφικής στο Cagnes-sur-Mer της Γαλλικής Ριβιέρας, αποσπά έπαινο!
Αξίζει να επισημανθεί το γεγονός ότι έργα του καλλιτέχνη συνεχίζουν να λαμβάνουν θέση σε εκθέσεις που διοργανώνονται μέχρι και σήμερα ανά την Ελλάδα, καταδεικνύοντας "ότι ακόμη και μπροστά στο αμετάκλητο του θανάτου υπάρχει μια εξαίρεση, καθώς τα έργα τέχνης συνεχίζουν τη δική τους πορεία αθανασίας μέσα στο χρόνο, λειτουργώντας ως τεκμήρια μιας παρουσίας που δεν πέρασε απαρατήρητη, ανασύροντας μνήμες και δημιουργώντας παρακαταθήκες για τους επόμενους." (Απόσπασμα από το Δελτίο Τύπου της έκθεσης ζωγραφικής με τίτλο "ΟΙ ΑΠΟΝΤΕΣ". Μουσείο Φρυσίρα, έτος 2016)
Το σύνολο των 116 έργων του, αποτελούμενο από 21 σχέδια, 2 ελαιογραφίες, 31 ακρυλικά χρώματα και 62 μικτής τεχνικής, βρίσκεται σε μουσεία αλλά και συλλογές, δημόσιες και ιδιωτικές, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Μοίραζε τη ζωή του μεταξύ Βέλου, Αθήνας και Θεσσαλονίκης καθώς από το 1998 ήταν καθηγητής ζωγραφικής στη Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, διατελώντας και πρόεδρος του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών κατά το χρονικό διάστημα 2005-2007.
Αυτός ο σπουδαίος ζωγράφος, ο οποίος κατέκτησε περίοπτη θέση στο διεθνές στερέωμα της σύγχρονης ζωγραφικής τέχνης, δεν έκρυψε ποτέ την αγάπη του για τον τόπο μας και τους ανθρώπους του, καθώς οι μνήμες που τον γέμισαν αποτελούσαν πηγή έμπνευσης για τον ίδιο.
Χαρακτηριστικό το απόσπασμα συνέντευξής του στην Εφημερίδα "ΤΟ ΒΗΜΑ", έτος 2000:
"Και οι μνήμες που φέρει ο Γιώργος Γκολφίνος από τον κόσμο της παιδικής του ηλικίας. Όπως εκείνα τα χρυσάνθεμα που γέμιζαν κάθε Φθινόπωρο την αυλή του σπιτιού του στο Βέλο με ένα «ιδιότυπο κίτρινο που υπάρχει μόνο στην περιοχή της Κορινθίας». Στον γενέθλιο τόπο του μας οδηγεί ο ζωγράφος και στο νέο κύκλο έργων του που παρουσιάζεται από την Τρίτη στον «Αστρολάβο Δεξαμενή» με τίτλο «Ο Κήπος των χρωμάτων». «Ο τίτλος έχει διπλή σημασία» σχολιάζει ο καλλιτέχνης μιλώντας στο «Βήμα». «Η μία είναι ο γεωγραφικός μου χώρος, η ιδιαίτερη πατρίδα μου. Είναι οι άνθρωποι, το τοπίο, η μνήμη. Η άλλη είναι το σχέδιο, το χρώμα, το φως, έτσι όπως μεταμορφώνεται σε αυτόν τον τόπο. Δεν δημιουργώ ποτέ μέσα από μία διαδικασία αναφομοίωτων, ξένων ή ετεροχρονισμένων πραγμάτων. Με ενδιαφέρει η εντοπιότητά μου, η ταυτότητά μου. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι επεξεργάζομαι τη ζωγραφική μου με τους κανόνες της παράδοσης, ούτε από την άλλη ότι τους απαρνούμαι. Θα μπορούσα να πω πως κάνω ένα βήμα πίσω και δύο μπροστά. Γιατί η προς τα πίσω στροφή ενεργοποιεί εκείνες τις διαχρονικές αισθητικές αξίες στις οποίες δίνω μεγάλη σημασία»".
![]() |
Κορινθιακός, 2012 (56x76, ακρυλικά σε χαρτί fabriano, πανί και ξύλο) |
Το έργο του Γιώργου Γκολφίνου και η Κορινθία αποτελούν έννοιες ταυτόσημες καθώς η ζωγραφική του είναι συνυφασμένη με αυτήν:
"Στα πρώιμα έργα του ενσωματώνει στη χειρονομιακή χρωματική σύνθεση εικονογραφικά αντικείμενα από το εξωτερικό περιβάλλον, τα οποία συνιστούν τη δομή και την οργάνωση της αφηρημένης ζωγραφικής εικόνας. Στη συνέχεια περνά στην ενσωμάτωση στη ζωγραφική των ίδιων των φυσικών στοιχείων από το φυσικό περιβάλλον από το οποίο προήλθαν οι ζωγραφικές εικόνες, όπως το χώμα, η άμμος, τα κλαδιά των δέντρων, τα βότσαλα από τα ποτάμια της περιοχής που γεννήθηκε, δημιουργώντας πίνακες-αντικείμενα με ιδιαίτερη σχεδιαστική και χρωματική λεπτομέρεια." (Απόσπασμα από την Ψηφιακή Πλατφόρμα του Ινστιτούτου Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης),
Ως ελάχιστη αναγνώριση στο πρόσωπο και στο έργο του καλλιτέχνη, στο Δημοτικό Συμβούλιο Βέλου - Βόχας που έλαβε χώρα την 30η Οκτωβρίου 2017, εγκρίθηκε ΟΜΟΦΩΝΑ η εισήγηση του δημάρχου Αννίβα Παπακυριάκου για μετονομασία της οδού που διέρχεται έμπροσθεν της οικίας του, από Ανδρέα Μιαούλη σε οδό ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΠΟΣΤ. ΓΚΟΛΦΙΝΟΥ.
![]() |
Οικία στο Βέλο στην οποία ο ιδιοκτήτης της διατηρεί τη νέα αλλά και τη παλιά ονομασία της οδού |
Την Κυριακή 19 Απριλίου 2015, "ο συνεπής ζωγράφος της εντοπιότητας" όπως εύστοχα τιτλοφορείται σε άρθρο της Εφημερίδας "ΤΑ ΝΕΑ", επέστρεψε για να αναπαυθεί για πάντα στη γενέθλια γη του.
Αναφορές εντός Κειμένου - Πηγές:
- THEOREMA art gallery
- Ερευνητικό Κέντρο Πιστοποίησης, Συντήρησης και Αποκατάστασης Έργων Τέχνης "ΝΙΚΙΑΣ"
- ΤΟ ΒΗΜΑ Online
- Ψηφιακή Πλατφόρμα Ινστιτούτου Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης
- ΤΑ ΝΕΑ Online
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου